Sörözéssel vállalkozás

A vállalkozók folyamatosan keresik az üzleti lehetőségeket, különösen akkor, ha felismernek egy igényt és arra találnak egy megoldást, vagy fordítva találnak a megoldásukhoz tényleges piaci igényt. Persze az ötlet nem mindig kristálytisztán fogalmazható meg. Lehet egy érzékelt rossz érzés vagy egy homályos elképzelés. A lényeg, hogy ne hagyjuk elillanni az öteleinket és rögzítsük minél előbb, akár úgy is hogy később is hozzáférjünk. Erre szolgál az Ötlet napló. Az ötlet napló feltöltéséhez használhatod az következő módszereket. Menj el sörözni a barátaiddal!

A vállalkozók folyamatosan keresik az üzleti lehetőségeket, különösen akkor, ha felismernek egy igényt és arra találnak egy megoldást, vagy fordítva találnak a megoldásukhoz tényleges piaci igényt. Persze az ötlet nem mindig kristálytisztán fogalmazható meg. Lehet egy érzékelt rossz érzés vagy egy homályos elképzelés. A lényeg, hogy ne hagyjuk elillanni az öteleinket és rögzítsük minél előbb, akár úgy is hogy később is hozzáférjünk. Erre szolgál az Ötlet napló.

Az ötlet napló feltöltéséhez használhatod az következő módszereket.

Menj el sörözni a barátaiddal!

Számtalan városi legenda szól arról, hogy a vállalkozás ötlete egy sörözés során, egy baráti társaság beszélgetéséből született. Miért ne használd ki ezt az ötletgyűjtési lehetőséget te is. Menjetek egy kisebb baráti társasággal egyet sörözni és beszélgessetek most a vállalkozási lehetőségekről is. Ez a módszer szabad szárnyalást nyit a képzeletednek. A fantáziátok kinyitásához segítséget nyújthatnak a következő kérdések:

  • Milyen vállalkozáshoz volna kedvem?
  • Milyen vállalkozásba fognék, ha nem lenne más megélhetési lehetőségem?
  • Mit szeretnék csinálni, amiből meg is lehetne élni?
  • Milyen vállalkozást ismerek, amit én is meg tudnék csinálni, akár jobban is?
  • Mivel foglalkozna az a vállalkozás, amelynek az indításában szívesen részt vennék?

Járj nyitott szemmel és füllel, figyelj a hiányra, hibákra, elégedetlenségekre!

Ez a módszer a tapasztalataidra, megfigyeléseidre épít. Menj el egy étterembe, egy könyvtárba vagy vasútállomásra, és figyeld meg az embereket, az emberek környezetét! Milyen problémákat, hiányokat, hiányosságokat, nehézségeket látsz? Minden problémát írj fel, amit látsz, mert ezekre építve, ezeket böngészgetve fognak beugrani olyan ötletek, amik valódi problémákra kínálnak megoldást. Nem baj, ha még nincs egy elégedetlenséget vagy vágyat kiváltó jelenségre. Ha már felismered a fájdalmat előbb vagy utóbb találsz rá gyógyírt hozó gyógyszert is. A táblázat jobb oldalába írj üzleti megoldásokat, de tartsd észben: egy problémának lehet több megoldása, egy megoldás pedig több problémát is lefedhet!

Építs saját magadra!

Bizonyára vannak olyan adottságaid, képességeid, speciális érdeklődési területeid, amelyekre akár egy vállalkozást is érdemes lenne alapítani társakkal vagy saját magadban. Továbbá környezetedben is vannak olyan lehetőségek, speciális erőforrások, amit érdemes kihasználnod. Gondolkodhatsz olyan humán-tudás intenzív és környezeti-infrastrukturális tényezőkre is mint speciális szaktudás, szakember gárda, vagy földbirtok, többfunkciós ingatlan, esetleg örökül kapott vagyon. Azokra az erősségeidre és környezeti lehetőségekre is gondolj, amik egyediek, sok más ember számára nem elérhetők – ezek versenyelőnyt jelentenek! Sorold fel ezeket! 

Figyeld a trendeket!

A világ egyre gyorsabban változik. A szakterületeden új tudományos technológiai kihívások jelennek meg, a gazdaság új problémákat old meg és újakat hoz létre, amelyek új megoldásokat igényelnek akár magában a gazdaságban, de lehet, hogy a természeti és a társadalmi környezetben. Milyen trendeket és kihívásokat látsz a közeli és távolabbi környezetedben? Milyen ötleted van ezek megoldására, amelyeket egyedül, de még inkább társakkal lenne érdemes megoldani?

Szelektálj!

Nem minden ötlet jó. Van, amelyik neked se tetszik igazán, van, ami csak neked tetszik másoknak nem, esetleg nem értik. Az is lehet, hogy kicsit tovább gondolva az ötletedet csak néhány maradt fenn az életképességi rostán. Bízz abban, hogy lesz legalább három olyan ötleted, amelyikről úgy véled, hogy azok tényleg jó ötletek.  Végül pedig megtalálod azt az egy vállalkozási ötletet, amelyről úgy gondolod, hogy a kínált termékre (szolgáltatásra) van igazi piaci igény, lesznek vevőitek a verseny ellenére is, létre tudjátok hozni, meg tudjátok valósítani, van kilátás a nyereséges működésre, te kellően lelkes és elkötelezett vagy, hogy hozzáértő és lelkes társakkal valóra váltsd az ötletedet.   

A top 3 ötlet értékelése

A szűrön fennmaradó legjobb három vállalkozásindító ötletedet sorold be két fontos üzleti szempont szerint. Az egyik a PIACKÉPESSÉG, ami arra utal, hogy mennyire valós és erős az igény a piaci szereplők részéről az igény a fájdalom orvoslására, a vágy teljesítésére, míg a másik a BEVÉTEL GENERÁLÓ KÉPESSÉG, ami pedig azt jelzi, hogy az ötlet megvalósítása esetén mi a realitása annak, hogy az elképzelt piacon a vállalkozással különböző mértékű bevételre és profitra lehet szert tenni. Érdemes az ötleteket a megfelelő négyzetbe beírni.

Ahogy az ábrában is látható a legígéretesebb üzleti lehetőség a jobb felső mezőben található. Itt van az esélye annak, hogy gazella, ideális esetben unikornis startup vállalkozást lehet létrehozni, hiszen egy nélkülözhetetlen vagy azzá váló igényt tudunk kielégíteni ugrásszerű piacbővüléssel elérve, amivel kiugróan magas bevételeket és nyereséget lehet elérni.  Érdemes lehet megragadni a buldog vállalkozás létrehozásának a lehetőségét is, ahol mérsékelt, de akár két számjegyű növekedést is lehetővé tesz a piac bővülése szolid, de biztos jövedelem és nyereségtartalom mellet.  Megfontolandó a bizonytalan Hangya vállalkozás létrehozási lehetőség kihasználása, hiszen itt mind a kereslet, mind a bevétel bizonytalan. Itt jelentős a kockázat.

Ha még többet akarsz megtudni az ötletek kereséséről és a legjobbak kiválasztásáról keresd az e-Mentort az első lépésnél.

Ismerd meg könyvünket

Könyvünk segítséget nyújt a vállalkozás elindításához, melyekhez a kiegészítő segédanyagokat megtalálod weboldalunkon.